úterý 8. prosince 2009

Školství v Southlandu

Tak mám dnes nějakou srovnávací: už jsem se obula do bank, ještě přijdou na paškál školy. České školství nechám raději v klidu, spíš se pokusím popsat aktivity, které se na podporu školství dělají tady v Southlandu. V loňském roce udělalo vedení regionu finančně velmi náročný krok - do všech základních a středních škol nechalo nainstalovat smartboardy, neboli interaktivní tabule s připojením k počítači. Již dříve už byly všechny školy vybavené dostatečným počtem počítačů. Kromě počítačových učeben jsou počítače dětem k dispozici ve školních knihovnách, takže k nim mají přístup o všech přestávkách. Bohužel ale jedna špatná zpráva pro dospívající chlapce - přístupy na weby, které provozují internetové hry, jsou ve školách v Southlandu neproniknutejně zablokované. :-) O dospěláckých či gamblerských webovkách nemluvě....
Pokud je nějaké dítě déle nemocné (déle než 5 dní), existuje státem podporovaná neziskovka, která zajišťuje, že za dítětem jezdí učitel, případně s ním učení řeší přes internet, pokud má dítě doma počítač. Na počítačovou gramotnost se tu hodně dá - nevím, jak je to v ostatních částech NZ, ale tady je to klíčová oblast. Southland je daleko od všeho. O to víc vítá možnost sbližování se alespoň virtuálně. Děti jsou tu už od mala připravovány na to, že business se dá dělat buď osobně nebo po internetu. Vlastně nejen děti - místní dobrovolnické organizace neustále pořádají kurzy práce s počítačem pro kohokoliv, kdo o to stojí - zdarma. V ČR jsem byla přesvědčená, že znalost angličtiny a práce s počítačem otevírá dveře do světa. Tady jsem si původně myslela, že stačí ten počítač, když je tu angličtina prvním jazykem. Překvapili mě - děti tu chodí běžně na mandarínštinu, japonštinu, němčinu a španělštinu. Jazyky prý otevírají bránu do světa - i pro Kiwíky. :-)

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

No já Ti asi z Nelsonu budu oponovat co se týká jazykového vybavení Novozélanďanů :-) Velmi často jsem slyšel, že tento národ je líný učit se cizí řeči, a tak jak bere přírodu "granted", to samé platí o angličtině a neochotě se učit další jazyk. Myslím, že základní školy se snaží, střední jakž takž, ale cizí jazyk jako celoživotní vzdělávání se musí udržovat - a v tom je zde problém dospělé generace.