úterý 8. prosince 2009

Bankovní služby - srovnávání nesrovnatelného

Další oblast, ve které se ČR dalece plouží za NZ je oblast bankovnictví. Kiwíci tedy nadávají na své banky úplně stejně jako Češi, pokud by ale měli české bankovní prostředí, pak předpokládám, že by nejspíš všechny bankéře vyhnali ze země.
Prvním, do očí bijícím rozdílem, je jednoduchost místních služeb. Banky mají jasně strukturované produkty popsané tak, aby se v nich vyznalo i třináctileté dítě. Od třinácti totiž tady může mít každý vlastní účet. A to se vším všudy, včetně elektronického bankovnictví a karty k účtu, se kterou může platit v obchodech. Musím z vlastní zkušenosti říct, že je velmi pohodlné posílat dítěti kapesné na účet. Stačí jeden trvalý příkaz.
Dalším rozdílem - patrně tím, který by Čechy nejvíce nadzvedl - jsou poplatky. Každá banka to má trošku jinak, ale v zásadě platí, že poplatky za běžné služby jsou 0. Za převody peněz, za vklady, za výběry. Platí se jen jeden měsíční paušál cca 5 dolarů (asi 60 Kč). Pokud se někomu zdá i těch 5 dolarů hodně (protože má např. jen jednu transakci za měsíc), může si vybrat variantu, že zaplatí 50 centů za operaci a pak má vedení účtu zdarma.
Internet - v podstatě samozřejmost. Všechno snadné, přehledné s možností osobního nastavení tak, aby se člověk co nejlépe mohl informovat o všem, co ho zajímá. A tak, aby to, co ho nezajímá, ho zbytečně neotravovalo. Kromě kalkulaček, formulářů a podrobných popisů toho, co banka nabízí, jsou zároveň ke stažení praktické brožury (např. průvodce jak koupit nemovitost, jak se připravit na financování studia atd.).
Pomoc v nouzi - pokud se člověk dostane do finančních potíží, jeho banka s ním projedná všechny možnosti, jak situaci co nejlépe vyřešit. Jedněm známým zkrachovala firma a banka jim nabídla rozložení hypotečních splátek tak, aby byli schopni nadále alespoň něco platit, probrala s nimi nový podnikatelský záměr a ještě jim na něj půjčila. S tím, že každý měsíc za nimi chodí jejich poradce a kontroluje, jak se jim daří v nové situaci, aby se něco opět nezvrtlo.
Převody z/do zahraničí - pokud zaplatím poplatky u české banky, zaplatím 6x více než pokud se rozhodnu, že zaplatím poplatky za převod u své novozélandské banky. Co byste si vybrali vy? :-)
No a pokud někdo je výjimečně nedůvěřivý a chce opravdu nezávislé informace z bankovního světa, tak vláda provozuje webovky http://www.sorted.org.nz/, kde jsou všechny přehledy a informace blbovzdorně utříděny. Tuhle stránku se učí používat i děti ve škole, aby byly už od mládí finančně gramotné.
Proč to někde jde a jinde ne? Možná je to tím, že jsou Novozélanďané většinou slušní lidé a ve službách jim jde opravdu o spokojenost klienta - aniž by to museli troubit do světa na všech možných billbordech. Možná proto, že stát si drží jednu vlastní banku 100% novozélandskou (Kiwibank), která udává "dosažitelný standard" a ostatní banky (většinou australské) se pak chtě nechtě musejí přizpůsobit, aby k nim vůbec někdo přišel. Nebo je to možná tím, že kiwí selský rozum velí: když někam cpu peníze, tak chci přesně vědět kam a jak je to pro mě výhodné.
V každém případě mám sama pro sebe jeden zajímavý postřeh: od pocitu, že finance jsou něco strašně komplikovaného, čemu rozumí jen leta studovaný a praxí otřískaný odborník, jsem se dostala k přesvědčení, že je to vlastně celkem jednoduchá záležitost. Pokud ji někdo záměrně nepotřebuje dělat komplikovanou, aby se mu lépe oblbovali "klienti".

Žádné komentáře: