úterý 28. května 2013

Lidsky profi Air NZ

Nemiluju korporace, ale existují velké firmy, které jsou natolik skvělé, že před nimi člověk musí smeknout a dokonce je i začne mít rád. Pro mě je takovou firmou Air New Zealand. Po odchodu jejich dlouholetého šéfa Roberta Fyfa v loňském roce jsem si říkala, jestli svou laťku budou schopni udržet tak vysoko jako dříve. A světě div se – jakoby to Rob měl stále ještě pevně v ruce.
První dojmy byly pochopitelně vizuální - letecká flotila se podobně jako celé aucklandské letiště otrpaslíkovala. K již tradičním černouškům (letadlům v barvách All Blacks) přibyla éra s runovými ocásky a  výjevy ze Středozemě. Napadlo mě, jak to asi musí vypadat ve Wellingtonu, kiwím Hollywoodu, kde je tento trpasličí cirkus dotažen nejspíš do dokonalosti. Safety video taky nezklamalo – nebylo hobití, ale bylo opět originální a celé osazenstvo na palubě se u něj královsky bavilo. Chtělo se mi hrozně spát, ale stalo se něco, u čeho to nešlo.

Vedle mě posadili mentálně postiženého pána tak kolem šedesátky, který se vracel z mystery výletu do Aucklandu. S dětským nadšením neúnavně sdílel všechny své zážitky a kolem nebyl nikdo, kdo by s ním odmítal konverzovat. Cestující i personál. Byla jsem tedy také zapojena do konverzace a to, že mám za sebou víc než třicetihodinovou cestu, bylo v tu chvíli nepodstatné. Letušky se u něj často zastavovaly a pomáhaly mu tu otevřít sušenky, tu dolít čaj a vždycky měly potřebu se ujistit, že mu nic nechybí. Hlavně se s ním ale vždy zapovídaly. To bylo od nich moc milé, protože dělaly určitě víc, než se požaduje v nějakých směrnicích a přitom se ale zdálo, že jim to vůbec není na obtíž. Naopak – vypadaly jako že je to docela dost baví. Pecka ale přišla na konec letu -  Air NZ má zvyk vždy vytáhnout nějaké dítě, které pak všem roznáší v košíku cucavé bonbony. Nevím, jestli jsme s sebou neměli malé děti, ale tahle pocta byla nabídnuta mému sousedovi a ten se úplně tetelil blahem, když s košíčkem postupoval řadami a všem nám bonbony nabízel. Dělal to hrozně zodpovědně, lidi si brali bonbony a děkovali mu, on každému zase obřadně říkal „you are welcome“. Když nás všechny obešel a vracel košík zpět letušce, zaslechla jsem, jak říká: „Thank you very much Gordon, you did such a great job for us – have some lollies as well, you deserve them“. Za chvíli se Gordon objevil na svém místě v mé řadě a v ruce svíral kelímek se svými „vydělanými“ bonbony, které nám všem pyšně ukazoval. Banalita? Určitě ne a nebyla jsem sama, koho to vzalo. Zaslechla jsem jednu paní, jak letuškám při odchodu z letadla děkuje, že se o Gordona tak hezky staraly. Neměla s ním nic společného, jen jí přišlo důležité jim to říct. Nevím, jakým tréninkem letušky u Air New Zealand procházejí, ale ať už je to cokoliv, tak to funguje. A možná ještě malá poznámka nakonec: věkový průměr palubního personálu byl hodně nad 40 let. Kapitána nepočítám, toho jsem neviděla. Takže teď přemýšlím, jak dostat Air New Zealand do učebnic.

Žádné komentáře: